To cheat or not to cheat - de toetsdeskundige

May 14, 2020
658 keer bekeken 0 comments

Alle initiatieven die ontstaan in tijden van Corona vind je hier. Blogs van Coronavrijwilligers, videodagboeken en tips van onze studieadviseurs. Ook helpen we je (op afstand) bij het studeren.  

Nu de toetsen thuis gemaakt worden is het verleidelijk af te kijken. De keuze lijkt snel gemaakt. Toch? Niet iedereen denkt er zo over. Wat zijn overwegingen die je mee kan nemen in het dilemma "To cheat or not to cheat"? Lees hier het perspectief van toetsdeskundige, Elise Veraar.

"Toetsen worden vaak gezien als een afrekenmoment. Er moet gepresteerd worden, er hangt veel van af en je hebt je studiepunten nodig. Al met al staat er veel druk op zo’n toetsmoment. Die druk kan ervoor zorgen dat je de toets koste wat het kost wilt halen. Je hebt er als het ware alles voor over, ook misschien wel fraude…. Daarnaast kan fraude een uitkomst lijken wanneer je de stof erg moeilijk vindt of wanneer je (door omstandigheden) geen zin of tijd hebt om te studeren. Wanneer je toetsen slechts ziet als een afrekenmoment kan ik me voorstellen dat je fraude overweegt, zeker nu door de toetsafname ‘op afstand’ frauderen misschien makkelijker en verleidelijker wordt.

Maar wat als je de toets vooral ziet als een meetmoment. Een moment waarop je jezelf kan testen betreffende je eigen kennis en vaardigheden? Door middel van een toets krijg je overzicht of je de stof en/of de vaardigheden voldoende beheerst of dat je nog iets moet bijspijkeren om verder te kunnen met de opleiding. Daarnaast kun je al die meetmomenten ook zien als leermomenten voor jezelf: in hoeverre beheerste je de stof, heb je begrepen wat er in de (werk)colleges is gezegd of gedaan, had je goed genoeg geoefend of gestudeerd, was je op zo’n meetmoment ongeveer net zo ver als je medestudenten? Al deze leer- en meetmomenten zijn kleine waardevolle ervaringen die gezamenlijk leiden tot een totaalbeeld van jou als student en toekomstig basisarts.

Wanneer je dan de betrouwbaarheid van deze kleine stukjes verlaagt door de toets niet op eigen kracht te maken, mis je dus niet alleen het leermoment van de toets, maar loop je ook kennis of vaardigheden mis die je later in je opleiding of straks als basisarts nodig hebt. Daarnaast ben je medeverantwoordelijk wanneer blijkt dat er fraude is gepleegd op grotere schaal tijdens de toetsen binnen jouw opleiding. Hierdoor kan vervolgens twijfel ontstaan betreft de kennis en vaardigheden van een grotere groep studenten en daarmee de betrouwbaarheid van de opleiding als geheel. De keuze om wel of niet te frauderen heeft dus niet alleen gevolgen voor jezelf maar mogelijk ook voor een ander.

Ik vertrouw erop dat de meesten van jullie hier zelf een goede afweging en beslissing in maken. Mocht je toch nog twijfelen dan hoop ik dat bovenstaande je helpt om een goede afweging te maken."

Images

Comment

Twitter

0  Comments

We use CAPTCHA to prevent spam. Tick the checkbox to continue. You might be asked to select certain images

One moment ...

Contact

Online community platform voor en door studenten van de Faculteit der Geneeskunde Vrije Universiteit. Zoek je informatie over ons onderwijs? Kijk op https://www.med.vu.nl/nl/
E-mailadres: studioovu@amsterdamumc.nl

             

 

 

 

Cookie settings