Amar van Doorn: wetenschappelijke stage in M1!
Het lijkt soms een wonder dat ze überhaupt kunnen rijden maar gek genoeg zijn veel krakemikkige bussen in Colombia wel van hele goede Wi-Fi voorzien.
Zodoende kon ik inloggen op mijn favoriete website; Vu net.
En jawel het laatste cijfer voor mijn bachelor, het cijfer van mijn bachelor-thesis bleek voldoende!
En nu? dacht ik. Dat ik echt (tropen)arts wil worden had ik al bevestigd gedurende mijn reis, maar direct de coschappen in bleef een heftige gedachten. Het leek mij een vrij ‘harde knip’, van studentenleven naar werkend leven. De bachelor ervoer ik als uiterst relaxed, waar ik heel veel naast kon doen en dat vond ik dan ook erg belangrijk. Ik hoefde nog niet precies te weten wie ik was en wat ik wilde want ik kon buiten geneeskunde student nog zoveel anders zijn. De coschappen daarentegen kwamen mij meer over als fulltime baan, een offer, waar je echt voor moet gaan en omdat ik mij graag vol inzet in waar ik aan begin voelde dit echt als een drempel.
Het leek mij daarom fijn die overgang wat aangenamer te maken. Ik keek naar andere opleidingen, masters, cursussen, onbekende hobby’s et cetera om die overgang mee te vullen.
Uiteindelijk besloot ik dat ik mijn speeltijd, met een paar maanden reizen en het organiseren van een lustrum op mijn vereniging, wel versnoept had en dat de toch al lang durende opleiding geneeskunde wel in de nabije toekomst moest worden opgepakt. Doordat “de wetenschappelijke stage” en losstaand project is van 4 of 6 maanden en naar eigen invulling en locatie naar keuze kan worden voldaan, kwam ik op het idee hiermee die overstap te maken.
Deze gedachte werd al snel ondersteund door meer argumenten, zo had ik immers net mijn bachelor thesis afgerond en kon ik mooi aanhaken op die kennis. Ook leek het mij van enorme meerwaarde om tijdens alle verschillende coschappen en eventuele referaten al wetenschappelijk inzicht te hebben. Daarbij heb je zo meer kans om naast je coschappen wat wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen. Dat is hartstikke handig want het kost veel tijd om een ‘portofolio’ in de onderzoekswereld op te bouwen.
Gedreven door deze afwegingen heb ik uiteindelijk in M1 wetenschappelijk onderzoek in Nieuw-Zeeland gedaan. Dit was een prachtige ervaring, een totaal nieuw project waarvoor ik mijn leven al een beetje anders moest gaan inrichten. Zo ben ik aan de gevreesde transitie begonnen.
Vandaag heb ik dan toch echt ‘de knip gezet’ en ben ik gestart met mijn coschappen. Het bevalt me goed en ben echt blij dat ik de overgang zo gemaakt heb, hopelijk valt er van mijn onderzoekservaring komende tijd wat te merken!
Elif Kuşgözoğlu: wetenschappelijke stage in M3!
De wetenschappelijke stage is een verplicht onderdeel van het masteronderwijs van de opleiding geneeskunde met als doel het zelfstandig mogelijk medisch wetenschappelijk onderzoek verrichten in een zelfgekozen vakgebied. Als geneeskundestudent kan je ervoor kiezen om deze stage aan het begin of aan het eind van de master te volgen. Ik heb ervoor gekozen om mijn wetenschappelijke stage aan het eind van mijn master te volgen om verschillende redenen.
Allereerst wilde ik ervaring opdoen in de klinische praktijk die ik later wilde inzetten tijdens mijn wetenschappelijke stage. Tijdens mijn coschappen zou ik in aanraking komen met klinische vraagstukken die mij zouden helpen met het oriënteren in mijn uiteindelijke keuze. Bovendien, alhoewel ik in mijn eerste jaar een idee had over het specialisme wat ik ambieerde, wilde ik toch kijken naar andere mogelijkheden. Hiermee wilde ik voorkomen dat ik een overhaaste beslissing zou nemen, aangezien ik het fijn zou vinden om mijn wetenschappelijke stage te volgen in het vakgebied waarin ik later als arts werkzaam wilde zijn.
Bovendien zou ik de mogelijkheid hebben om connecties op te bouwen met (arts) onderzoekers die mij zouden kunnen sturen in mijn uiteindelijke keuze voor een wetenschappelijke stage. Ook studenten die mij voorgingen konden mij van informatie voorzien en tips geven omtrent het vinden van een stage, het uitvoeren van medisch wetenschappelijk onderzoek en het eventueel publiceren van het onderzoek. Dit zou heel fijn zijn aangezien je als een kersverse masterstudent geen idee kan hebben hoe het allemaal te werk gaat.
Een andere reden was de mogelijkheid van flexibele werktijden. Tijdens de coschappen heb je een vast rooster en bijna tot geen mogelijkheid om zelf je uren in te delen. Ik wilde deze drukke tijd afsluiten met een onderdeel waarbij ik – voor een groot deel – zelf mijn uren kon indelen. Vooral in deze periode kon ik mijn opgedane ervaringen en mijn competenties inzetten om zelfstandig mijn stage vorm te geven, want als een toekomstige arts heb je immers veel baat bij het zelfstandig kunnen uitvoeren van taken.
En jij? Doe jij je wetenschappelijke stage in M1 of M3? Of ben je door de blogs van Amar en Elif misschien wel van gedachten veranderd? Laat het ons weten in een reactie.
Kom volgende maand terug voor een gloednieuw Dinsdag Dilemma!