"To cheat or not to cheat, dat is hetgeen wat tijdens de voorbereiding van mijn tentamen regelmatig door mijn hoofd is geschoten. Ik vond dit een behoorlijk (persoonlijk) dilemma waar ik tegenaan liep; met name het gevoel dat ik me daar niet door wilde laten verleiden en eigenlijk ook niet op die manier mijn tentamen wilde halen. Ik had er hard genoeg voor gewerkt en eigenlijk niks anders gedaan dan de voorbereiding van andere 'fysieke' tentamens. Die overigens altijd met succes zijn behaald.
Toch bleef deze ambivalentie aan me knagen; ik voelde namelijk ergens toch een bepaalde groepsdruk om te bezwijken voor het ‘slechte’. Niet omdat ik erbij wilde horen, geen zin had om te leren of het mezelf makkelijk wilde maken. Nee dat was bij mij niet de reden, dan was de keuze namelijk makkelijk gemaakt. Dit kwam eerder voort uit mijn eigen onzekerheid dat mijn inzet en kennis niet voldoende zouden zijn als mijn medestudenten wel gebruik zouden maken van de faciliteiten die behoren bij het thuis maken van een tentamen.
Het gaat tegen mijn eigen normen en waarden in, omdat ik na jaren hard werken niet op deze manier mijn diploma wil halen. Tegelijkertijd weet je uiteraard ook dat er mensen die er op een andere manier over nadenken. In hoeverre is de uitslag van een tentamen representatief als de normering misschien wel wordt bepaald aan de hand van een groot aantal toetsen die niet zelfstandig zijn gemaakt? Studenten die geen gebruik maken van de hulpmiddelen kunnen hier mogelijk door benadeeld worden.
Voor studenten een lastig dilemma, maar ook voor de opleiding waar nog geen passende oplossing voor lijkt te zijn."