Diversiteit & Inclusie - 3. Onderwijs

20-06-2022
807 keer bekeken 0 reacties

Welkom bij de nieuwe sectie van Studioo VU, diversiteit en inclusie, geschreven door geneeskundestudent Charissa de Herdt. Diversiteit en inclusie in de zorg. Dit heeft ook effect op studenten. Hoeveel weten we daar eigenlijk al van? Lees snel het interview met Rashmi Kusurkar, expert op dit gebied.


Kunt u me vertellen wat u doet?

Ik ben de universitair hoofddocent en onderzoeksprogrammaleider op het gebied van ‘developing students for life’ bij Amsterdam UMC locatie VUmc. We onderzoeken hoe we de intrinsieke motivatie van studenten kunnen bevorderen en wat de rol van motivatie is in bijvoorbeeld professionele ontwikkeling en academisch prestatie. Hierbij focussen we op de unieke eigenschappen van de student, hun sociale draagvlak en wat hun in eerste instantie gemotiveerd heeft om geneeskunde te studeren.

 

 


Met behulp van ons onderzoek willen wij elke student het ideale leerklimaat geven zodat hij of zij de beste arts kan worden. Achtergrond speelt hier ook een rol en dit is waar motivatie en diversiteit samenkomen. Alle UMC’s kunnen dan gebruik maken van onze resultaten.

Hoe bent u hier gekomen?

Ik ben een arts, gespecialiseerd in fysiologie en kwam in contact met het onderwijs waar ik voornamelijk lesgaf. Het viel mij op dat studenten met hetzelfde intellectueel vermogen niet altijd gelijk presteerde. In India had ik geen mogelijkheden om hier onderzoek naar te doen, maar ik kon zeker observeren tijdens mijn werk in het onderwijs.

Toen mijn man een baan in Amsterdam kreeg 14 jaar geleden, verhuisden wij naar Nederland. Hier heb ik hard gewerkt om te kunnen promoveren op het gebied van onderwijs. Ik heb mijn promotieonderzoek gedaan naar motivatie van geneeskundestudenten om zo de vragen die bij me opkwamen in de praktijk te beantworden. Na mijn promotie werd ik uitgenodigd door het VUmc om onderzoeksgroep op te bouwen met het onderwerp onderwijs. Tijdens mijn overleggen met collega’s kreeg ik vaak de aanname dat studenten vanuit India geneeskunde studeren omdat hun ouders dat vast van hen wilden. Dit was stereotyperend en stimuleerde mij om de motivatie van geneeskundestudenten met een migratieachtergrond te onderzoeken. Zo heeft mijn promovenda Anouk Wouters onderzoek naar de selectie afgerond en gevonden dat studenten met een migratieachtergrond de selectie ervaren als barrière om zich aan te melden. Dit werd versterkt door een lagere sociaal economische status of ouders zonder medisch achtergrond. Een ander opvallend onderzoek van promovenda Ulviye Isik analyseerde de prestaties van geneeskundestudenten met een migratieachtergrond. Het viel namelijk op dat zij wereldwijd minder presteerden. Dit bleek niet waar te zijn bij onze studenten. Ondanks hogere autonome motivatie en gelijke academische prestaties (in vergelijking met studenten zonder migratieachtergrond), ervaarden studenten met een migratieachtergrond uitsluiting in de kliniek. Ondanks moeilijke ervaringen en discriminatie, gaven zij niet op en toonden zij veerkrachtigheid.

Wat zou u graag willen bereiken?

Ik wil graag bewustwording over hoe je een inclusiever leer/werk klimaat kan creëren zodat elke student kan floreren als zorgprofessional. Dit wil ik niet enkel vanuit een onderzoeksperspectief, maar ook omdat ik zelf natuurlijk een migratieachtergrond heb in deze samenleving. Je hebt diversiteit nodig om inclusiever te worden en meer inclusie voor diversiteit.

Wat is uw boodschap aan de geneeskundestudenten die dit lezen?

Het gaat niet om cijfers, honours, of cum laude. Maar hoe kan je jouw beste zelf zijn? Studenten denken vaak dat ze er alleen zijn om te leren, maar vergeten dat zij ook perspectief bieden. Iedereen heeft iets bij te dragen. En er zijn meerdere dingen die hieraan bijdragen, waaronder ook jouw achtergrond. Dit is dus niet iets om te ontkennen. Daar zit juist jouw kwaliteit in.


Wil jij hier meer over lezen? Rashmi is te horen in de podcast ‘wij samen’. Dit is een podcast van het Amsterdam UMC opgericht door Ahssen Haroon, waarin zowel artsen als studenten hun stem laten horen over diversiteit en inclusie.
Het is ook belangrijk om te benadrukken dat het Amsterdam UMC een d&i actieplan voor 2022 heeft opgericht met goede ambities. Er komen bijvoorbeeld poppen met diverse kleuren bij EHO. Daarnaast bleken medewerkers met een hoofddoek exclusie te ervaren en zal de hoofddoek in het uniformpakket meegenomen worden. Op deze wijze hopen ze medewerkers die een hoofddoek dragen zich beter ondersteunt te laten voelen. Hieronder het gehele actieplan.


Elke maand zal ik een ander onderwerp behandelen. Is er een onderwerp waar jij graag meer over wilt leren of zelf iets over wilt delen? Stuur een mailtje naar Studioo VU of dm mij persoonlijk @charissadeherdt

Reageren

X (voorheen Twitter)

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

Contact

Online community platform voor en door studenten van de Faculteit der Geneeskunde Vrije Universiteit. Zoek je informatie over ons onderwijs? Kijk op  onze website
E-mailadres: studioovu@amsterdamumc.nl

             

 

 

 

Cookie-instellingen