VU Geneeskundestudente Dina Bousbaa over haar nominatie voor de ECHO Award

08-07-2022
807 keer bekeken {0} reacties

Dina Bousbaa, 25 jaar, opgegroeid in een Marokkaans-Nederlands gezin in Amsterdam-Noord en nu vijfdejaars student geneeskunde VU van Amsterdam UMC. Dina is voorgedragen voor de ECHO-Award, samen met twee andere studenten van de VU.

Uniek aan de voordracht van Dina is dat er niet een specifiek initiatief of project is waarmee ze zich onderscheidt. Bousbaa: ‘’Ik vind het belangrijk om verschillende stappen te zetten en veel diverse dingen te doen. Ik werk voor IMC Weekendschool, een organisatie die een 2.5 jaar durend programma biedt aan kinderen uit wijken die meer kansen verdienen. Ik werk dan met basisschoolleerlingen groep 7/8 en brugklasleerlingen in de wijk waar ik zelf ben opgegroeid. Ik heb mijn sociale geneeskunde stage bewust geregeld bij de Kruispost, die zich inzet voor zorg voor ongedocumenteerden & daklozen en tijdens mijn bachelor was ik voorzitter van DOCS van de MFVU, ik heb me verder onder meer ingezet om geld in te zamelen voor een basisschool in Senegal waar ik ook geweest ben met medestudenten om gesprekken aan te gaan met de leraren en ouders.”

Ook was Dina een van de drie finalisten voor de El Hizjra Litertauurprijs 2021. El Hizjra is een podium voor Arabische kunst en literatuur. Dina droeg daar haar gedichten voor, waaronder het verhaal en het resultaat van de tocht die haar grootvader aflegde van Marokko naar Nederland in de jaren zeventig. Dina ervaart in haar directe omgeving hoe uitsluiting op de loer ligt voor deze generatie, bijvoorbeeld als je de taal niet goed spreekt. Bousbaa: ‘Mijn grootouders zijn als gastarbeiders naar Nederland gekomen vanuit Marokko en kunnen zich niet altijd volledig uiten in de Nederlandse taal. Ik merk dat kleine uitingen van begrip en het nemen van tijd als grote gebaren worden gezien, maar dat dit niet vaak genoeg gebeurd. Ik kan straks als arts bewust zijn van die drempel en het proberen weg te nemen, hierdoor zijn patiënten meer ontspannen en kunnen ze ook beter luisteren. Ook het feit dat veel andere culturen zoals de Turkse, Surinaamse en de Marokkaanse het collectief veel meer centraal hebben dan het individu – zoals in de Nederlandse cultuur – kan al tot veel begrip leiden zowel in de spreekkamer als daarbuiten.’

Witte oude man met bril

Zie je jezelf ook als een rolmodel? Dina: ’Tijdens mijn werk op de Weekendschool was dat wel zo. Tijdens de vier zondagen waarbij wetenschap centraal stond vroeg de gastdocent of de leerlingen een tekening konden maken van een wetenschapper: een groot deel tekende een witte oude man met een bril, waarbij een paar kinderen ook aangaven dat je er zo uit zou moeten zien om het ver te schoppen. Zodra er een biculturele gastdocent voor de klas staat, merk je toch dat ze het besef krijgen dat het ook anders kan. Zo hebben we het soms ook over discriminatie en racisme, helaas krijgen kinderen er op jonge leeftijd al mee te maken. Verder heb ik als kind ook op de weekendschool gezeten en zie ik mijn klas aan kinderen elke zondag. Ik denk dat het feit dat ik hun vertrouwenspersoon ben en ik mij kan inleven in hun huidige situatie, omdat ik op dezelfde plek heb gezeten, er ook voor zorgt dat zij bij mij terecht kunnen voor van alles. Ik heb zelf ook een gastles over geneeskunde gegeven, waar ze heel enthousiast over waren.’

Rauwer

De toenemende aandacht voor diversiteit & inclusie in het maatschappelijk debat vindt Dina positief, maar het mag wel wat eerlijker. Bijvoorbeeld: het aantal tv-commercials, series en films dat diversiteit representeert is enorm toegenomen maar geeft een wel erg geromantiseerd beeld. Alsof racisme bestreden is. Dina: ‘Het debat mag wel wat rauwer, dat geeft meer erkenning voor het feit dat we er nog lang niet zijn. Pas als het krijgen van verlof voor het Suikerfeest of twee keer per dag 5 minuten om te bidden net zo vanzelfsprekend is als een vrije dag met Pasen en een koffiepauze kunnen we spreken van inclusiviteit. We hebben hier gezamenlijk een grote rol in maar minderheden, die zelf het beste weten waar zij behoefte aan hebben, hebben wel een podium nodig.’

Netwerk

Met de ECHO award hoopt Dina toegang te krijgen tot een groep mensen die dezelfde ambities hebben als zij. De rode lijn in Dina’s professionele leven zal Inclusie & diversiteit blijven, verwacht ze. Dina: ‘Het is meer een manier van leven en een blik waarmee ik naar de wereld kijk; waar ik kansen zie om inclusiviteit aan te kaarten  doe ik dat. Dit heb ik voornamelijk ook meegekregen van mijn geloof, waarin rechtvaardigheid en ondersteuning heel belangrijk zijn. Hier focus ik mij op bij de copraatjes die ik tijdens de coschappen moet geven, door het te hebben over tolken in de zorg & hoe dementie zich kan uiten bij eerste generatie migranten in Nederland. En ook wat betreft mijn vervolgkeuze zit ik op dit moment het meest te denken aan huisartsgeneeskunde omdat daar het sociale aspect groot is en ik voor mijn gevoel een grote bijdrage kan leveren.’

Het is meer een manier van leven en een blik waarmee ik naar de wereld kijk; waar ik kansen zie om inclusiviteit aan te kaarten doe ik dat.’

UCLA Summercourse

Studenten die in aanmerking komen voor een ECHO Award zijn succesvolle studenten met een niet-westerse achtergrond die zich onderscheiden vanwege hun ondernemende instelling, organiserend vermogen, actieve maatschappelijke betrokkenheid en constructieve aanpak in uitdagingen gerelateerd aan uitsluiting. De winnaars worden beloond met een volledig verzorgde Summercourse aan de University of California, Los Angeles in de Verenigde Staten in 2023. Zij worden gekozen door een onafhankelijke jury onder voorzitterschap van mevrouw Kathleen Ferrier, voorzitter van de Nederlandse Unesco Commissie. Eind 2022 wordt bekend wie de ECHO award in ontvangst kan nemen en naar UCLA gaat.

Reageren

X (voorheen Twitter)

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...

Contact

Online community platform voor en door studenten van de Faculteit der Geneeskunde Vrije Universiteit. Zoek je informatie over ons onderwijs? Kijk op  onze website
E-mailadres: studioovu@amsterdamumc.nl

             

 

 

 

Cookie-instellingen