Programmatisch toetsen: Tips van een Co

09-08-2023
376 keer bekeken {0} reacties

Rania el Habib is vijfdejaars geneeskundestudent en schrijft over haar leven als co-assistent. Deze keer geeft ze tips over hoe je het beste om kan gaan met het programmatisch toetsen.

Hoe overleef ik programmatisch toetsen...?

Sinds september 2021 staat de master Geneeskunde in het teken van beoordelingen met behulp van feedback in plaats van cijfers. Dit wordt ook wel programmatisch toetsen genoemd. Hierbij is het de bedoeling om op basis van de verschillende competentiedomeinen (van het Raamplan voor Artsen) zoveel mogelijk kwalitatieve feedback te verzamelen van diverse zorgverleners. Het doel hiervan is om je meer te laten focussen op je eigen leercurve met behulp van het formuleren van je eigen leerdoelen voorafgaand aan elk coschap. Als gevolg hiervan is het de bedoeling dat er minder aandacht wordt gegeven aan een cijfer en dat er juist meer aandacht wordt gegeven aan wat er goed gaat, minder goed gaat en hoe je dit anders kunt aanpakken. Nu kan het vaak nog wel lastig zijn om een ruime hoeveelheid kwalitatieve feedback te verzamelen. Om je hierbij te helpen, heb ik een paar tips om toch zoveel mogelijk goede kwalitatieve feedback te verzamelen gedurende de coschappen:

1. Preparation is half the work.
Geef van tevoren aan dat je graag feedback wilt ontvangen. Benoem hierbij ook waar je feedback op zou willen krijgen en hoe jullie dit na afloop zullen bespreken. Zo zorg je ervoor zowel jij als de feedback gever weet wat er te verwachten valt en ook weet waar diegene op moet letten. Mocht je dit niet hebben gedaan; wees dan niet bang om toch na een drukke dienst achteraf om feedback te vragen. Een simpele “hoe vond je het vandaag gaan” Biedt een goede opening voor een verder gesprek.

Zelf actief om feedback vragen laat zien dat je bezig bent met je eigen leerproces en dat je jezelf wilt ontwikkelen.

2. Divide and conquer.
Probeer ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk verschillende mensen om feedback vraagt. Bij het krijgen van feedback helpt consistentie om te kijken of je je verder ontwikkelt, maar het is ook van belang om verschillende inzichten te krijgen. Door feedback te vragen aan verscheidene zorgverleners zorg je ervoor dat je je misschien minder “een last” voelt (wat jammer genoeg nog vaak een gevoel is wat bij coassistenten heerst als zij om feedback moeten vragen).

(Tip: Je bent nooit een last. Artsen, verpleegkundigen en paramedici zijn zich ervan bewust dat jij nog lerende bent en dat zij daarin een waardevolle rol kunnen spelen. Wees niet bang om actief om feedback te vragen.)

3. Mix, match and combine.
Het is handig om zoveel mogelijk actief feedback te vragen aan de hand van verschillende onderdelen die aanbod komen op één moment. Wat ik hiermee bedoel is dat als je een patiënt ziet op de Spoedeisende Hulp, dat je dan feedback kan vragen voor het competentiedomein Communicatie (Hoe verricht je de anamnese?), Medisch Deskundigheid (Hoe verricht je het lichamelijk onderzoek, mis je onderdelen?) en bijvoorbeeld Samenwerken (Hoe gaat de communicatie met de verpleegkundigen en andere specialisten die je misschien erbij roept?). Wees je hiervan bewust zodat je meerdere zaken kan clusteren aan de hand van één moment.

4. Talk it through, write it down.
Vaak heb je dat feedbackformulieren niet ingevuld worden, doordat mensen het simpelweg vergeten of doordat ze het uitstellen (en van uitstel komt...). Efficiëntie in het vergaren van feedback en het noteren is van belang. Het kan je helpen om aan te geven dat het handiger is om alle feedback mondeling te bespreken zodat je het achteraf zelf noteert in het feedbackformulier. Hierbij kan je de drempel voor de feedbackgever (die jammer genoeg toch nog bestaat) zo verlagen, doordat je aangeeft dat het hun weer tijd bespaart. Wat hier ook nog bij kan (in overleg met de feedbackgever) is dat je het formulier zelf afsluit met alle genoemde feedback zo hoeft er verder niks meer worden gedaan. (Tip: Je kan de feedback tijdens het bespreken opschrijven in een notitieboekje, soms kan je nog weleens het één en ander vergeten.)

5. Ga zo door.
Eén van de meest gevreesde zinnen. Het is goed bedoeld en het betekent in essentie dat je goed bezig bent, want geen nieuws is goed nieuws toch? Toch blijft het een niet veel zeggende zin. Vaak helpt het om hier toch wat verder op door te vragen. Wat gaat er dan goed? Hoe komen ze op deze conclusie. Is er echt niks wat misschien beter kan. Er hoeft niet altijd een tip gegeven te worden, dus het is niet alsof er iets ontbreekt als je alleen de tops hoort. Zorg er alleen voor dat dit soort vage zinnetjes wat meer verduidelijkt worden zodat je weet wat al goed gaat en dat je dit zo kan continueren.

Reageren

X (voorheen Twitter)

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...

Contact

Online community platform voor en door studenten van de Faculteit der Geneeskunde Vrije Universiteit. Zoek je informatie over ons onderwijs? Kijk op  onze website
E-mailadres: studioovu@amsterdamumc.nl

             

 

 

 

Cookie-instellingen